Skip til hoved indholdet

Gode historier

Forsyn gør flytteprocessen lettere

Fraflytning af lejebolig kan for mange være en oplevelse, der er forbundet med en masse bekymringer – mister jeg hele mit depositum? Kan min rengøring godkendes? Hvor meget skal jeg betale? Ved fraflytninger tilbyder Vivabolig et gratis forsyn, hvor flytteproceduren gennemgås og spørgsmål om istandsættelse besvares inden det endelige flyttesyn. Det kan i sidste ende spare beboeren for ubehagelige overraskelser og uforudsete udgifter. Mange beboere gør dog ikke brug af dette tilbud.

I Vivaboligs team 6 har ejendomsfunktionærene derfor valgt at tage skeen i egen hånd og kontakter beboerne personligt og tilbyder forsynet.

Når beboere i en af vores afdelinger opsiger deres lejemål, ringer vi til vedkommende og tilbyder et gratis forsyn, hvor vi kan gennemgå boligen sammen og beboeren kan få svar på eventuelle spørgsmål, forklarer Jan Løve, der er ledende ejendomsfunktionær i team 6.


I team 6 kontakter de selv beboerne og tilbyder forsyn inden det endelige flyttesyn.

Det har vist sig at være en stor succes, da flere beboere takker ja til tilbuddet. Det er med til at gøre fraflytningen til en positiv oplevelse for beboeren og kan i mange tilfælde gøre fraflytningen billigere end ellers.

Vi ser ofte, at rengøringen af køkkenet og badeværelset er mangelfuld. Derfor gør vi meget ud af at vise, hvordan de rengør boligen tilstrækkeligt. Det kan sparer dem for en ekstra rengøring, der lægges ovenpå udgiften for den normale istandsættelse, fortæller Jan Løve.

En tidligere beboer på Brandevej anbefaler også at gøre brug af tilbuddet om forsyn:

Da jeg skulle opsige min ungdomsbolig, havde jeg en del bekymringer omkring flyttesynet, og hvor meget det ville koste. Det var Jan, der ringede til mig og tilbød mig et forsyn, som jeg tog imod. Til forsynet gennemgik vi hele min lejlighed og jeg blev klogere på, hvordan jeg fx skulle gøre radiatoren ren og hvordan jeg skulle fjerne kalk ude på badeværelset. Der var mange ting, jeg slet ikke havde tænkt over, og jeg fik svar på mange af mine spørgsmål. Det gjorde flytningen til en god oplevelse. Så det er helt klart noget, jeg vil anbefale andre lejere.

Hvis beboeren ikke besvarer ejendomsfunktionærenes opkald, indtaler de en besked eller lægger en seddel i postkassen. Hvis beboeren ikke har tid til et forsyn, kan de også klarer den over telefonen.

Det er en tidskrævende proces, men vi gør det med glæde, da det er en god service, der skaber tryghed hos beboeren og gør flytteprocessen meget lettere. Derudover er det vigtigt for os, at beboeren får en positiv oplevelse, siger Jan Løve.

Del indholdet på: facebook, twitter, google+ eller LinkedIn